Over schoonmoeders enzo…

Vanaf mijn 18e verjaardag moest ik het zonder moeder stellen en dat wens ik niemand toe… Aan mijn stiefmoeder, die korte tijd nadien in ons leven verscheen hadden mijn broer en ik niks, echt niks. En mijn vader had teveel werk met zichzelf om aan ons te denken. Mijn broer bombardeerde mij dan maar tot “moeder” en ik……. trok mijn plan.

Toen ik een paar maanden later B leerde kennen op unief had hij net een punt gezet achter een relatie. Nu moet je weten dat zijn ouders vroeger al eens dwars gelegen hadden bij een vorig liefje, de laatste mocht wel binnen. Ze vonden het dus absoluut niet tof dat hij er een punt achter zette. Gevolg: B durfde thuis niet direct vertellen dat hij mij had leren kennen. 

Op een dag (precies het begin van een sprookje:)) deed hij mij met de auto naar huis, toen hij wilde doorrijden startte zijn autootje niet meer ( een grappig rood Dafje gekregen van zijn oma). Mama moest dus haar winkel achterlaten, dik tegen haar goesting, om zoonlief te komen halen in het, toch wel verre, Schilde. Een uitleg kon toen niet meer ontbreken.

Ik werd dus officieel “de nieuwe vriendin”…

B is een “bakkerszoon”, ik vond dat keitof en sprong geregeld bij in de winkel. Het werd ook wel verwacht hoor, zo gaat dat bij zelfstandigen, maar ik deed het graag. Ik geraakte snel ingeburgerd in het gezin en voelde me er thuis.

Schoonmama had zelf haar moeder moeten afgeven aan kanker toen ze 15 was en wist perfect wat ik doormaakte. Ze was warm, hartelijk en behandelde me als een eigen dochter. Oké, nu ben ik haar verschrikkelijk aan het ophemelen :), ze heeft uiteraard ook haar mindere kantjes, maar die hebben we allemaal. 

Sinds onze Oudste bij hun in de buurt is gaan wonen, zijn ze de hemel te rijk… want B en in wonen wel 14 km ver… . Ze dragen hun kleinkinderen op handen en krijgen daardoor veel liefde terug. 

Daarom wil ik hen toch eens bedanken, ook al zullen ze dit nooit lezen, ik heb schoonouders die ik iedereen toewens en ik hoop dat ze nog heel lang gezond mogen blijven!

  

 

15 gedachtes over “Over schoonmoeders enzo…

  1. Wat ik vooral bewonder in mijn schoonouders is dat ze zo’n prachtige dochter hebben gefabriceerd. Niemand is perfect, maar ik blijf de dag herdenken dat ik haar leerde kennen, we ons verloofden, we trouwden, we samen kinderen kregen, we…

    Liked by 1 persoon

  2. Wat heerlijk om zo de neiging om schoonmoeders als afschuwelijk neer te zetten, door jou weer eens duidelijk ontzenuwd wordt. Fijn voor je dat er zo toch iets van je gemis werd afgeknabbeld…

    Like

  3. Ik ben blij voor jou dat jij zulke schoonouders hebt, bij mij toen ik nog met ex 1 was, totaal anders. Sterker nog, ze keken mij ook de deur uit en er is zelfs een breuk van gekomen, die weer half om half gelijmd werd omdat ik toch wel een kleinkind ook droeg, maar mijn ex, toen hij mij verliet, keerde hij uit zichzelf alsnog zijn eigen familie de rug toe… Mijn dochter kent haar opa en oma van wie zij de achternaam draagt niet eens, en opa is ook al overleden al jaren terug… toen zij nog klein was. Maar oma blijkt er nog te zijn, niets weet ze van haar vaders kant…

    Daarom ben ik des te blijer te lezen dat het ook anders kan!

    X

    Like

Geef een reactie

