Zin en onzin van sociale media

Gisteren waren we uitgenodigd om de verjaardag van Petekind 1 te vieren, zoon van “mijn zus”. Hij werd 16, dat blijkt al een aantal jaar toch een belangrijke mijlpaal te zijn. Hoogstwaarschijnlijk ook weer overgewaaid van de States…

Samen met de peter van mijn Petekind , onze kroost en een zeer goede vriendin van “zus”, werd het een fijn feestje… De drank vloeide rijkelijk en de vis op de bbq was heerlijk. Het resultaat was wel dat B en ik nu samen   ziek in bed liggen 😦 , maar dat terzijde.

De vriendin van zus zag er stralend uit, dat in schril contrast met de voorbije 15 jaar. Ze heeft niet zulke voorspoedige jaren achter de rug, zware financiële problemen hebben haar gezin kapot gekregen en ze kon maar amper het hoofd boven water houden. Na haar scheiding stond ze er echt helemaal alleen voor… haar hoofd heeft er jaren niet naar gestaan om een nieuwe liefde toe te laten…

Maar kijk, gisteren had ze hem bij…de nieuwe liefde… Ze werden vriendelijk aangespoord om te vertellen waar ze elkaar hadden leren kennen…. mmmm…. dat vonden ze beiden een beetje genant. Het bleek om een internetdate te gaan…:)

Prima toch? Tot hij vertelde dat zijn ex hem met 2 dochters had achtergelaten nadat ze via FB haar vroeger lief terug had gevonden… Kijk, dat zou voor het tijdperk van FB en andere sociale dingen iets minder gemakkelijk geweest zijn, laat staan moeilijk. Ik kan me moeilijk mensen voorstellen die rond gaan rijden, fietsen, wandelen enz… om een oud lief te gaan zoeken.

Let wel, we zijn er een pak op vooruit gegaan en vooruitgang is alleen maar positief. Toch blijft het me toch met de regelmaat van de klok verwonderen waarom mensen alles publiekelijk op het internet smijten… Vaak weten ze niet eens dat het er jaren op blijft staan en dat je echt geen computerfreak moet zijn om alles te vinden. Ganser conversaties, hele persoonlijke dingen, foto’s, worden dagelijks gedeeld zonder afgeschermd te worden. Er zijn waarschijnlijk ook gewoon ijdeltuiten die het prettig vinden dat iedereen kan zien wat ze zeggen, doen of aanhebben. “Aandachttrekkerij” 🙂
Het blijkt ook uit studies dat mensen zich heel “veilig” voelen in de wondere wereld van het internet… Ze permitteren zich veel meer dan in het echte leven en daar komen soms flinke brokken van. 

Maar goed, in het verhaal van de vriendin is alles wel daardoor goed gekomen… Ik wens haar, haar kids én haar nieuwe vlam niets dan mooie dingen toe!

Dat ze nog lang héél gelukkig mogen zijn….

14 gedachtes over “Zin en onzin van sociale media

  1. Sociale media moet vooral het echte leven niet vervangen, dat lijken velen wel eens te vergeten. Hier zit er nog zo ene te blinken, zonder internet geen schat van een man in mijn leven. Niet dat ik mezelf in de etalage heb gezet op een datingsite, bloggen was voor mij al genoeg om van ’t straat te geraken 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Misschien ben ik héél ouderwets (lees: ik bén heel onderwets), maar de zeden gaan er vandaag niet op vooruit. Goed van je vriendin dat ze na een tijdje iemand anders heeft gevonden, maar ik merk in mijn eigen dichte omgeving (én werkomgeving) dat tegenwoordig mensen uit elkaar gaan omwille van een scheet, en vaak twee weken later opnieuw met iemand anders aan de hand lopen. Net alsof ze gewoon wisselen van onderbroek, bij wijze van spreken.

    Like

  3. Mijn ouders, volgende maand 12.5 jaar gehuwd en dat dankzij internet, was dat er niet geweest, waren ze elkaar nooit tegen gekomen. Zelf ga ik nog voor het echte leven maar ik ben bang, als ik ‘hem’ tegen wil komen na dezelfde ellende ben ik er ook wel klaar voor nu eigenlijk, dat ik toch ooit op die wijze zal moeten gaan? Ik weet het niet, het is iets wat ik mij dus weleens afvraag, want ik hoor niet anders dan.. elkaar ontmoet via internet! en niet eens altijd via een dating site… Ik zie het wel wie of wat ik ooit tegen ga komen, ik ben er zeker klaar voor, de liefde weer te ontvangen.

    Wel moet men gewoon oppassen, ik zag gisteren nog een item met deze hitte nu, dat mensen dus zichzelf ziek melden en dan wel op hun FB zetten dat ze op het strand liggen, erg dom en dat betekent eventueel… als je een slechte baas hebt? Een reden voor direct ontslag…

    X

    Like

    1. Het was mij eigenlijk meer te doen om de social media “an sich” …, en hoe je daar mee omgaat. Als 2 SINGLES elkaar omtmoeten via internet of datingsite, des te beter. Maar daar wringt het schoentje dikwijls… Huwelijken stranden via chatsessies en weet ik wat meer met vreemden of vroegere liefdes en dat is nu allemaal veel makkelijker … 🙂

      Like

Geef een reactie

