Leaving school

Over Jongste werd in blogland nog niet veel verteld, en nu is hij de aanleiding voor een blogje dat me waarschijnlijk door sommigen niet in dank zal afgenomen worden… Ocharme, hij moest het weten…

Op het einde van het derde middelbaar nam hij de beslissing om resoluut te kiezen voor de opleiding “landbouw”. Voor u, lezers, misschien niet bijzonder, maar voor familie, vrienden én leerkrachten een bizarre keuze. U moet weten dat, buiten het feit dat we in een landelijke omgeving wonen, we niets met de landbouw te maken hebben. Ik neem aan dat ik ook de stoeipartijen in het hooi met de boerenzoon vroeger, daar niet bij moet rekenen :).

Enfin, we waren en zijn van mening dat een kind graag naar school moet gaan en leren wat hij of zij graag wil. Kids die schoolmoe worden, dat wil geen enkele ouder. We zouden wel zien op het einde van zijn schooltijd hoe we het praktisch zouden aanpakken.

Daar zijn we nu dus aangekomen, hij heeft het schitterend gedaan, maakte in zijn “uppie” 2 fantastische eindwerken, en verbaasde iedereen met zijn doorzettingsvermogen. Op hun stage in Frankrijk haalden ze daar zelfs in 2 kranten het nieuws omwille van hun werkinzet.

Volgende maandag mogen B en ik als fiere ouders glunderen op zijn proclamatie. 

Dat wil dus zeggen dat hij sinds eergisteren, samen met (bijna) het hele middelbaar van die school (‘ k zal ze maar niet vermelden) WEERAL thuis zit. Met weeral bedoel ik dat bij onze 3 kinderen elk schooljaar op het einde duurde tot amper 20 juni. Oké, dat is niet zo erg voor oudere kinderen, die kunnen best wat alleen thuisblijven, maar voor ons heeft het de voorbije jaren héél wat kopzorgen gekost om de nodige opvang rond te krijgen. (En ik ben er zeker van dat wij niet de enige zijn en waren.)

Ik kan en blijf het niet begrijpen dat dat niet beter kan geregeld worden… Het einde van een schooljaar zal best druk zijn en hard werken (aangezien B en ik eigenlijk regenten zijn, vind ik dat ik er iets van mag zeggen), maar het eeuwig geklaag dat de 2 maanden vakantie daarna toch wel zoooo nodig zijn…pfff… soms schiet me dat toch in het verkeerde keelgat. Er zijn nog mensen die keihard moeten werken, ja, ook ’s avonds, en die hebben amper 25 dagen verlof per jaar.

Kritiek geven is makkelijk, ik weet het wel, en ik heb ook geen pasklare oplossing, maar als inrichtende macht kwaad zijn als ouders hun kids 1 dag te vroeg mee op vakantie nemen (let op: daar hebben wij NOOIT aan meegedaan uit principe), maar ze op het einde van het schooljaar al 10 dagen thuis laten, daar klopt toch iets niet…

B en ik hebben de middelbare schooljaren van onze kroost nu achter ons, we zijn trots op hun resultaten. 

Ik hoop voor ieder van jullie hetzelfde, ook al zal ik door dit blogje wel wat kritiek krijgen, ik neem het er graag bij, al is het maar om mss wat verbetering in het systeem te krijgen 🙂 

  

21 gedachtes over “Leaving school

  1. Wel, ik maak al jaren dezelfde opmerking. Ik hoop dat er hier effectief wat reactie komt, bijvoorbeeld van leerkrachten in het middelbaar. Dat ze moeten delibereren en examens verbeteren, dat snap ik. Maar een week of langer? Ik snap het nog altijd niet.

    Liked by 1 persoon

  2. En dan likt me de kritiek op ‘die van het onderwijs’ niet ongegrond… 🙂 (soms toch)
    Beiden regenten? Tienstiens, ik moet mijn denkpistes herzien. Regent die in het commerciële circuit zit? Carrièreswitch,..
    pFFT, het is nog vroeg en de zon schijnt. Ik zal mijn hersenen een andere keer laten werken…

    Liked by 1 persoon

  3. Whahahaha nee hoor, ooit worden ze zelf ook volwassen en beseffen als ze eenmaal werken hoe goed ze het hadden, van de leraren, ja ik weet het niet. Mijn moeder heeft er nooit zo moeilijk over gedaan, zij heeft mij altijd gezegd, geniet van je extra lange vakantie nu, 8 weken op den duur.. want ooit.. is deze tijd voorbij, hahaha

    Zelf ben ik altijd een thuis moeder geweest dus ja… maar ik zag het wel om mij heen, ergens klopt het gewoon niet.
    X

    Like

    1. Het is idd een moeilijke discussie… Wat me soms moeilijk valt is dat ze doen uitschijnen dat ze het allerzwaarste beroep hebben…
      We voeren er soms eindeloze discussies over met vrienden die wel voor de klas staan… Onze kids mogen best veel vakantie hebben, maar er zijn echt ouders van jonge tieners die opvangproblemen hebben… 🙂

      Liked by 1 persoon

      1. Dat weet ik… als je allebei werkt en zo, mijn stiefvader was al met vroeg pensioen ooit en mijn moeder werkte wel gewoon, dus dit probleem hebben ‘wij’ nooit gehad, er was altijd iemand thuis, incluis ikzelf, maar ik hoorde en zag het wel van anderen natuurlijk..

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

