To eat or not to eat

Hoe we best gezond blijven en gezond leven, dat weet iedereen waarschijnlijk wel…
Veel groente eten, niet teveel alcohol drinken, niet roken, héél veel bewegen…
Misschien krijgen we wel allemaal hét bikini- of zwembroeklijf waar we van dromen.

Maar eigenlijk is dat voor de meesten saai en moeten er steeds nieuwe methodes gevonden worden om af te vallen, er moeten nieuwe, sexy voedingsmiddelen bovengehaald worden, want….
Geef toe, dat levert een boeiender conversatie op dan die over sla en tomaten.

Maar, lieve lezers, ik permitteer het me om het te zeggen, zijn we niet een heel klein beetje aan het overdrijven?
Af en toe moet ik in opleiding voor mijn werk, om u allen goed te kunnen blijven helpen 🙂 …
Het is een hele onderneming, heel vroeg opstaan, de vroegste trein op, veel koffie – ook niet goed naar het schijnt-, en ’s middags een lunch met de collega’s in het bedrijfsrestaurant.
En daar gaat het al mis…
Een keuze uit salade, al dan niet met dressing, warme maaltijden, desserts (al dan niet gezond), frisdrank of water.
Probleem is de blikken in je bord als je tussen 10 collega’s zit die allemaal salade, uiteraard zonder dressing, eten, terwijl ik het aandurf om aardappelen met bloemkool en biefstuk te eten.
Dan durf ik om een uur of drie in de namiddag echt mijn frangipanneke niet meer bovenhalen hoor!
Hoe slecht kan ik bezig zijn??
Is alles wat mijn grootmoeder en moeder vroeger klaarmaakten ineens dikmakend,verschrikkelijk ongezond en ook nog eens kankerverwekkend?
Wie durft er zijn of haar kind nog een boterham met choco meegeven in de brooddoos naar school?
Er moest eens een grammetje suiker inzitten?
Uiteraard is gezonde voeding belangrijk, maar volgens mij hebben we geen dure zaden of bessen uit verre oorden nodig om een gezond lijf te krijgen…. Daar worden alleen maar een paar slimme zakenlui en voedingsconsulenten rijker van.
Wat is er mis met lekkere tomaten, sla, boerenkool enzovoort van “bij ons”?
En mag daar dan een stukje vlees of vis bij?
Ik durf zelfs niet te vertellen dat B en ik ’s morgens een boterham eten, want dat blijkt al helemaal uit den boze te zijn… Een boterham, stel je voor… Gemaakt met gewone tarwe en bloem… Heiligschennis dezer dagen…

Het wordt er alleen maar erger op als diegenen, die denken de waarheid in pacht te hebben over superfood, ook over niets anders meer kunnen praten en in de waan zijn dat alleen zij gelijk hebben. Al eens gezien hoe iemand met een maatje meer wordt aangekeken als hij of zij het aandurft om een ijsje, laat staan een pakje friet, te eten? Stel je voor, dat zou toch echt niet mogen…

Het waren wijze woorden van “Willemijn uit Gooische Vrouwen” ( hilarische serie trouwens voor de niet-kenners)… “Als God zou willen dat ik alleen leefde op sla, dan had hij wel een konijn van mij gemaakt”…

Eigenlijk komt het erop neer dat ieder doet en eet naar eigen goeddunken.
Nee, ik roep iedereen op om geen oordeel te vellen over de eetgewoontes van “onze medemens” , zodat ik weer gerust op het werk een warme maaltijd kan eten zonder aangekeken te worden alsof ik “mijn eigen hond aan het opeten ben”.

19 gedachtes over “To eat or not to eat

  1. Toevallig las ik vandaag dat binnen één generatie wereldwijd overgewicht een groter probleem is dan ondergewicht…dat hebben wij dan mooi bereikt met z’n allen! En als Weightwatchers zo fantastisch goed werkt, waarom blijven mensen dan terugkomen? En waarom gaan mensen met de auto naar een ‘sportschool’ om daar te gaan zitten fietsen zonder vooruit te komen? Mensen zijn eigenlijk heel raar…;-) Goed weekend!

    Like

  2. Het moet zijn dat het uit de mode is; degelijke boerenkost, een portie gezond verstand en alles met mate…
    Wat ik in tegenovergestelde richting jammer vind, is dat je op plaatsen als dieren- en pretparken ‘gedwongen’ wordt om ongezond te eten als je zelf niets meeneemt, want je vindt er alleen maar frieten en wafels. Dat gaat er bij mij ook wel vlot in, maar ik zou toch liever de keuze hebben om iets gezonder te kopen als ik eens geen zin heb in vet en zoet.
    Ik probeer vooral mijn voordeel te halen uit al die hypes: ze hebben me wel bewuster gemaakt over wat ik in mijn lijf gooi en ik eet daardoor gezonder dan vroeger, maar een lap vlees of een zak chips volledig links laten liggen? Over mijn – gematigd gezonde – lijk! 🙂

    Like

  3. ja, die dieeten waarbij je alles van rijst-aardappelen-brood moet laten vallen, daar begin ik niet aan. Uiteraard ga je daar resultaat mee boeken, maar dat hou ik niet vol. Ik hou van boterhammen en van gekookte aardappelen en van rijst met currysaus…:-)

    Liked by 1 persoon

  4. Ach ja, het is een grote marketing machine. Want zolang merken als Knorr wegkomen met slogans zoals: Want smaak zit in de natuur, en die kreet heeft dan betrekking op een kartonnen doos waarin zakjes chemisch poeder zitten en dat noemen ze dan een maaltijd en mensen kopen het massaal en werken het ook nog naar binnen, dan is er nog een wereld te winnen. We zijn inderdaad volledige de weg kwijt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

